FAQ - SCHADEDOSSIER
- Calamiteit (brand, waterschade, storm…)
- Contact makelaar (indien van toepassing)
- Aangifte aan de verzekeraar
- Aanstelling expert verzekeraar
- Aanstelling privaat expert
- Nemen van beperkende maatregelen (indien nodig)
- Vaststellen van eventuele aansprakelijke partijen
- Tegensprekelijke vaststelling van de schade
- Afstemming tussen experten
- Opkuis en opruiming
- Tegensprekelijke expertise
- Begroting van de schade
- Voorstel tot schaderegeling d.m.v. PV
- Ondertekening van het PV
- Uitbetaling van de vergoeding
Processtappen
Bespreking samenwerking en maatregelen
Eerste plaatsbezoek: expert maatschappij
Schade opname door expert TREX
Tegensprekelijke expertise
Proces-verbaal van schatting
Maatregelen
Algemeen
- Nemen van maatregelen om verdere schade te voorkomen
- Vermoedelijke schadeoorzaak onaangeroerd laten
- Foto’s nemen & oplijsten van beschadigde inhoud
- Aanvraag offertes in overleg met expert TREX
- Beschikbare plannen
- Huurovereenkomst + plaatsbeschrijving
- Aanvraag hypothecair attest
Bedrijven
- Stocklijsten: op afsluitdatum en op datum van de schade
- Afschrijvingstabellen en investeringstabellen: op afsluitdatum en op datum van de schade
- Proef- en saldibalans (met gedetailleerde 6- en 7-rekeningen) van de laatste 3 afgesloten boekjaren en de meest recente.
- Inventaris (klein) gereedschap rechtstreeks in kosten geboekt
- Plannen gebouw met eventuele aanduiding productiemachines
- Budget lopende boekjaar en volgend boekjaar
- Materieel in leasing/huur
- Tabel omzetevolutie per maand van de laatste 3 jaar en van het lopende jaar
- Overzicht gemaakte kosten + kopie facturen
- Aanvraag attest handelsfonds & hypothecair attest
Foto’s
Maak zeker zoveel mogelijk foto’s van alle schade. Deze kunnen later als bewijsmateriaal dienen aan je verzekeraar of eventuele tegenpartij.
Stuur de foto’s bij voorkeur door in jpg-formaat via wetransfer.com.
Schadelijst
U kan voor de inhoud reeds een lijst opmaken aan de hand van een template. Deze template kan u hier downloaden. Voor de inhoud is het niet nodig een snelkoppeling of link naar het product te voorzien.
Onderzoek
In de meeste gevallen wordt de oorzaak van een brand niet onderzocht. Deze onderzoeken zijn zeer kostbaar en worden doorgaans niet uitgevoerd als er geen mogelijkheid op verhaal is of er geen (mogelijks) aansprakelijke partij betrokken is.
Ze worden alleen uitgevoerd als er een mogelijke aansprakelijke partij bij betrokken is. Dit onderzoek moet tegensprekelijk plaatsvinden.
Parketdeskundige
In sommige gevallen roept de politie of brandweer een parketdeskundige ter plaatse. Dit onderzoek richt zich niet meteen op de oorzaak van de brand. De parketdeskundige kijkt enkel of de brand accidenteel is, dan wel aangestoken is en/of er verdachte omstandigheden zijn. Als de deskundige vaststelt dat de schade een ongeluk is, zullen ze hun onderzoek stopzetten en het pand of de site vrijgeven.
Als uw pand verzegeld is door de politie, mag u het onder geen enkel beding betreden tot dat de verzegeling is opgeheven!
Rechtsbijstand
Beschikt u over een aanvullende rechtsbijstandverzekering? Dit kan een beperkte versie zijn (in de brandpolis) of een uitgebreide versie (via een aparte rechtsbijstandsverzekeraar).
Vaak dekken zij de totale kosten van de expertise. Neem contact op met uw verzekeringsmaatschappij of makelaar voor meer informatie.
Tegensprekelijkheid
Alle schade moet altijd samen met alle betrokken partijen worden vastgesteld. Dit betekent dat de experten die ter plaatse komen, de schade zelf moeten kunnen zien en vaststellen.
Een (destructief) onderzoek kan maar één keer worden uitgevoerd. Ook dit moet gezamenlijk gebeuren, waarbij alle experts aanwezig zijn en eventuele opmerkingen kunnen maken (verder onderzocht kunnen worden).
Subrogatie
Wanneer een verzekeraar schade vergoedt aan haar verzekerde, kan zij gebruikmaken van haar recht op subrogatie. Dit betekent dat de verzekeraar in de rechten van de verzekerde treedt. De verzekeraar kan dan proberen het uitgekeerde bedrag, geheel of gedeeltelijk, terug te vorderen van een mogelijke aansprakelijke partij.
Vergoeding
Troostwijk-Roux Expertises bv stelt samen met de expert van de verzekeraar de schade vast. Deze schadebegroting wordt vastgelegd in een proces-verbaal (PV) van schaderaming, waarin alle gemaakte kosten worden vermeld. Dit betekent dat de schadebegroting niet altijd gelijk is aan de schadevergoeding.
Zo worden de facturen voor de opruimingswerkzaamheden en de reinigingswerken vaak rechtstreeks vergoed aan de firma die deze heeft uitgevoerd. Deze kosten worden wel in de begroting opgenomen, maar niet (opnieuw) uitbetaald. Ook de reeds uitgekeerde voorschotten zullen, uiteraard, afgetrokken worden van de finale vergoeding.
Op basis van het door alle partijen ondertekende proces-verbaal van schadebegroting (PV) zal de verzekeraar de schadevergoeding bepalen. Eerst worden de desbetreffende polisvoorwaarden toegepast op de begroting; vervolgens worden reeds betaalde bedragen hiervan afgetrokken. De uiteindelijke schadevergoeding kan dus lager zijn dan de schadebegroting, waarbij met verschillende elementen rekening wordt gehouden.
Waarden
Vaak worden in een PV de schadebedragen zowel in nieuwwaarde als in werkelijke waarde vermeld. Afhankelijk van uw contractvoorwaarden wordt de nieuwwaarde, dan wel de werkelijke waarde vergoed.
Als u voldoende verzekerd bent, zal doorgaans de nieuwwaarde worden vergoed. Lees hiervoor het onderdeel over de “vergoeding”.
Een vergoeding volgens het gemeen recht gebeurt altijd op basis van de werkelijke waarde (= nieuwwaarde – slijtage). Neem contact op met onze expert voor meer uitleg.
Vrijstelling
De vrijstelling is het eigen aandeel in de schade. In elk verzekeringsdossier waar de verzekeraar een uitbetaling doet, wordt er een wettelijke vrijstelling ingehouden. De hoogte van de vrijstelling hangt af van uw contractvoorwaarden en kan een verhoogde vrijstelling zijn. Een hoger eigen aandeel in de schade leidt meestal tot een lagere premievoet.
In sommige gevallen kan een Engelse vrijstelling (geen vrijstelling) van toepassing zijn, of kunt u een “joker” hebben waardoor er geen vrijstelling wordt ingehouden. Deze joker kan bijvoorbeeld verdiend worden door een aantal jaren schadevrij te zijn.
Als er een aansprakelijke partij is, kunt u vaak uw vrijstelling bij deze partij terugeisen door hen achteraf aan te schrijven. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, nemen zij deze taak vaak op zich.
BTW
Een uitbetaling onder de post “gebouw” gebeurt altijd exclusief btw. Nadat u een herstelfactuur heeft voorgelegd waarop btw is betaald, zal de verzekeraar de btw bijkomend uitkeren indien u:
- Niet btw-plichtig bent
- Btw-plichtig bent maar de btw niet kunt terugvorderen
De totale som van de resterende btw staat vermeld op het PV en is 6% of 21% op de hoofdsom. U mag deze resterende btw uitputten met facturen aan 6% of 21%.
Uitbetalingen voor de inhoud gebeuren doorgaans inclusief btw. Als er een forfait vermeld staat, heeft u geen recht op bijkomende btw. Voor alle andere posten, exclusief btw, kunt u de btw terugvorderen na het voorleggen van een factuur. Voor de terugvordering van de btw bundelt u de facturen en stuurt deze samen met het PV en een begeleidende brief naar uw makelaar of rechtstreeks naar uw verzekeraar.
Hypothecair getuigschrift
Voorafgaand aan de uitbetaling van de schadevergoeding van uw woning of vastgoed zal de verzekeraar eerst dienen te verifiëren of er geen hypotheek op dit eigendom aanwezig is.
Het is mogelijk dat er geen hypotheek meer rust op uw pand of dat deze er nooit is geweest. Ook in dit geval is de aanvraag van het hypothecair getuigschrift noodzakelijk. Het document zal dan dienen als bewijs. Klik hier voor meer informatie.
Schadebedrag
De schadelijder mag altijd een eigen expert inschakelen. Dit moet wel een onafhankelijke beroepsexpert zijn. Iemand die als hoofdactiviteit uitsluitend expertise uitvoert voor de schadelijder. Dit wordt de privé-expert of tegenexpert genoemd.
De expert van de verzekeringsmaatschappij en de privé-expert bepalen samen het schadebedrag. Raken de twee experten het onderling eens. Dan bepalen zij samen het schadebedrag. Raken de twee experten het onderling niet eens. Dan heeft de schadelijder de keuze uit twee opties:
- Aanstelling van een derde expert. De expert van de verzekering en de privé-expert stellen een derde expert aan. De drie experten bepalen met meerderheid van stemmen het definitieve schadebedrag.
- Procedure voor de rechtbank tot aanstelling van een gerechtsexpert.
Gerechtsexpertise
Als partijen het niet eens zijn over de oorzaak van de schade en/of de begroting ervan, kan er een gerechtsexpertise worden aangevraagd. Een partij dient een vordering in bij de rechtbank. De rechtbank zal dan een domeindeskundige of gerechtsexpert aanwijzen.
Deze expert zal beide partijen horen, een onderzoek naar de oorzaak uitvoeren en een schadebegroting opstellen. Op basis van dit verslag zal de rechter een uitspraak doen.
Gerechtsexpert
Als er onenigheid is tussen bepaalde partijen kan er een dagvaarding volgen op een eerdere ingebrekestelling. Een partij dient de dagvaarding in bij de rechtbank die hierin een procedure start.
Indien de rechter nood heeft aan uitleg, kadering of enig onderzoek kan hij hiervoor een gerechtsdeskundige gelasten. Deze deskundige zijn de ogen van de rechter op het terrein en hij verslaat dan ook aan de rechter in kwestie.
Proces Verbaal (PV)
Doorgaans wordt een verzekeringsdossier afgesloten met de opmaak van een Proces Verbaal (PV). Dit is een officieel document waarop alle gegevens van de verschillende partijen en de schadebegroting worden genoteerd. Elke partij moet dit PV ondertekenen.
Let op! De schadebegroting komt niet altijd precies overeen met de vergoeding. De experts stellen de schade vast en maken een begroting op, waarna de verzekeraar op basis van de begroting en uw polisvoorwaarden een uitbetaling zal doen.
Hoofdwaarborgen
- Gebouw
- Inhoud
- Materieel
- Koopwaar
Bijkomende waarborgen
- Afbraak en opruiming (A&O)
- Redding en behoud (R&B)
- Tijdelijke onbruikbaarheid (TO)
- Expertisekosten
Onderverzekering
Onderverzekering doet zich voor wanneer de verzekerde waarde zoals vermeld in de bijzondere voorwaarden van uw verzekeringspolis niet overeenkomt met de (werkelijke) waarde die verzekerd had moeten zijn. In dit geval zal de verzekeraar meestal een onderverzekering toepassen. U zal dan meer dan waarschijnlijk maar gedeeltelijk vergoed worden.
Raadpleeg zeker onze expert voor meer uitleg als dit het geval is.
80%-regel (soms 60%-regel)
De wet op de verzekeringen verplicht de verzekeraar om minstens 80% van de vastgestelde schadebegroting van het gebouw exclusief BTW uit te betalen binnen de 30 dagen na het akkoord op dit schadebedrag Hierbij zal in eerste instantie 80 procent van de schadebegroting worden vergoed, exclusief btw. Nadat de herstel-/wederinvesteringsfacturen zijn verzonden, zal de verzekeraar eerst de niet-terugvorderbare btw uitbetalen. Zodra het totaalbedrag van de facturen de 80% van het begrote schadebedrag overschrijdt, zal ook dit verschil worden uitbetaald.
De exacte voorwaarden van deze procedure verschillen per verzekeraar. Raadpleeg uw makelaar of verzekeringsmaatschappij voor de exacte modaliteiten.
Uitbetalingstermijn
In normale gevallen voorziet de wet op de verzekeringen in een maximale uitbetalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van het ondertekende Proces-Verbaal (PV) op de hoofdzetel van de maatschappij.
Doorgaans neemt dit een 14-tal dagen in beslag.
Uitbetaling begunstigde
De vergoeding inhoud en bijkomende waarborgen zal doorgaans meteen en rechtstreeks kunnen gebeuren. De vergoeding van het gebouw zal in de meeste gevallen rechtstreeks en meteen aan de verzekeringsnemer kunnen gebeuren.
In het geval er nog een hypotheek rust op het beschadigde pand wordt de vergoeding vaak eerst op een geblokkeerde rekening gestort. De hypotheekbewaarder wil er zeker van zijn dat de vergoeding van het schadegeval gebruikt wordt om de waarborg van de hypotheek te herstellen. Immers zou de bank anders met de afgebrande woning of pand achterblijven als waarborg voor de hypotheek.
Besteding
De ontvangen vergoeding kan u in de meeste gevallen vrij besteden. Enkel als u de 80%-regel of de btw wil voldoen zijn hier voorwaarden aan verbonden.
Wederinvestering
Om aan de 80% van het schadebedrag te voldoen, heeft u normaal gesproken geen wederinvesteringsverplichting en geen herstelverplichting. Dit betekent dat de facturen geen herstel van de schade hoeven te omvatten, maar wel een investering in een eigendom van de verzekerde binnen België. Echter zijn er verzekeraars die strengere voorwaarden hanteren.
Raadpleeg uw makelaar of uw verzekeringsmaatschappij voor de exacte voorwaarden.
Facturatie
Troostwijk-Roux Expertises BV sluit altijd een contract af met zijn eigen klant en werkt nooit rechtstreeks voor een brandverzekeraar. Dit betekent dat wij altijd een factuur opstellen aan u als klant (en contractant). Gelukkig wordt het grootste deel van deze factuur meestal vergoed door uw verzekeraar. In het uitzonderlijke geval (wanneer er bijvoorbeeld geen dekking is), moeten de geleverde prestaties van Troostwijk-Roux Expertises BV uiteraard wel nog steeds betaald worden.
De formule en maatstaf voor het berekenen van uw terugbetaling vindt u in de algemene voorwaarden van uw (brand)verzekeringspolis. Zorg ervoor dat u de juiste versie gebruikt en de nodige indexaties toepast.
Onze factuur wordt berekend op basis van het afgesproken percentage van de totale schadebegroting, met een minimum gebaseerd op de gepresteerde uren. Voor particulieren dient dit totaalbedrag verhoogd te worden met de wettelijk verschuldigde btw van 21%.
Bij een gedekt schadegeval en de verworven aanvullende dekking zal de verzekeraar een extra uitbetaling doen op basis van uw polisvoorwaarden. Na ontvangst van onze factuur kunt u deze aanbieden aan uw verzekeraar, direct of via uw makelaar.
U kunt ook kiezen voor een betalingsmandaat. Download het betreffende document, vul dit in en stuur het naar Trex op dossier@trex.be met vermelding van uw dossiernummer. Wij dienen uw factuur dan rechtstreeks in bij uw verzekeraar. Let op, u blijft altijd verantwoordelijk voor het betalen van het factuurbedrag als de rechtstreekse vergoeding niet goedgekeurd of voldaan wordt door uw verzekeraar.